Cukrzyca- groźna choroba cywilizacyjna!

"Cukrzyca dotyczy każdej rodziny" – to hasło tegorocznych obchodów Światowego Dnia Walki z Cukrzycą. W Polsce ten dzień obchodzony jest na pamiątkę wynalezienia insuliny w 1921 roku. Na świecie obchodzi się go 14 listopada - w dniu urodzin Fredericka Bantinga, odkrywcy tego hormonu.

W tej chwili na świecie żyje ponad 400 mln ludzi chorych na cukrzycę, a prognozuje się że w roku 2040 będzie to aż 640 mln! Większość zachorowań stanowi cukrzyca typu 2, której można zapobiec poprzez modyfikację stylu życia. Prawidłowe odżywianie, zwiększona aktywność fizyczna, ale także odpowiednia edukacja zdrowotna mogą zmniejszyć do minimum ryzyko zachorowania na tę wyniszczającą chorobę.

Cukrzyca jest chorobą metaboliczną, w której występuje podwyższony poziomem glukozy we krwi – nazywamy go hiperglikemią. Wynika to z zaburzeń produkcji lub działania insuliny. Najczęściej mówi się o dwóch rodzajach cukrzycy : cukrzycy typu pierwszego i cukrzycy typu drugiego.

Cukrzyca typu I nazywana jest również cukrzycą młodzieńczą, bo to właśnie u dzieci występuje najczęściej. Jej objawów nie da się przeoczyć. U pacjenta pojawia się wzmożone pragnienie i apetyt, którym paradoksalnie towarzyszy gwałtowny spadek masy ciała. Do tego dochodzi senność, apatia, ogólne osłabienie.

Cukrzyca typu II z kolei spowodowana jest uwarunkowaniami genetycznymi związanymi z upośledzeniem wydzielania insuliny- na co pacjent nie ma właściwie wpływu - a także otyłość, wynikająca z nieprawidłowego sposobu odżywiania. Zatem, by uchronić się przed cukrzycą typu 2, należy zadbać o prawidłową dietę bogatą w warzywa i owoce, pozbawioną tzw. „śmieciowego jedzenia”. Istotna jest również aktywność fizyczna, choćby regularne spacery czy proste domowe ćwiczenia.

Pamiętaj! Powyższy tekst ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.